PrintHarriet Backers periode i Uvdal

24.07.2010: Dr. Philos Marit Lange formidlet et fargerikt bilde av kunstneren Harriet Backer og hennes peride i Uvdal. Og unge Einar Løvli Hilde fra Kongsberg fylte kirkerommet med klassisk gitarspill.

Tekst og foto: Gudveig Førle
Del |
 

Publikum på vei inn i stavkirken lørdag
 
Hun malte sakte og nøye
Marit Langes formidlingsevne ga publikum innsikt i Harriet Backers kunstnerliv og kunsterens strevsomme somre i Uvdal stavkirke fra 1904 – 1909. 

Lange fortalte om Backers syn på de menneskene hun traff og om de lokale modellene hun benyttet seg av i bildene. Ikke minst om hennes malemetoder og problemer med å male inne i den mørke kirken.

På grunn av lyset, som kommer inn vinduene, var det ikke mange minuttene hun kunne male av gangen. Backer var opptatt av sentralperspektivet og å fange stemningen i et rom, der lys og farge var svært viktige elementer.

Harriet Backers samlede produksjon er ikke stor
Hun etterlater seg 160 skisser, tegninger og malerier. I Uvdal malte hun kun tre bilder på seks år. To interiørbilder og et landskapsbilde. 
 
Harriet Backer er en av våre mest kjente og kjære kunstnere. Hun ruver i kunsthistorien - og man kommer ikke utenom henne.

Dyktig, ung gitarist
Kvelden ble krydret med musiskalsk innslag av Einar Løvli Hidle fra Kongsberg, som spilte klassisk gitar.
 

Fra Uvdal stavkirke
Foredragsholder Marit Lange og gitarspiller Einar Løvli Hilde foran alteret, med Harriet Backers staffeli, krakk og malerskrin (med blonder).

Harriet Backer: ”Uvdal stavkirke”
Foto: Bergen Kunstmuseum, Rasmus Meyers Samlinger

Marit Lange har tatt plass, som kvinnen i bildet til Harriet Backer (se bilde over).

Foran Uvdal stavkirke, som eies av Fortidsminneforeningen Buskerud
Fra venstre: Marit Lange og leder i Fortidsminneforeningen i Buskerud, Jorunn Wiik
 
 Les om Marit Langes kunstnerbiografi om Harriet Backer her
 
 Marit Ingeborg Lange Wikipedia 
 
 
 
 
Tips en venn